fbpx
Damir Špoljarič

Většina lidí se při výběru nového poskytovatele služeb rozhoduje podle SLA a garancí dostupnosti. Vzhledem k výpadkům 3 významných českých hostingových poskytovatelů v posledních dvou týdnech je vhodné podívat se blíže, co lze reálně technicky po poskytovateli požadovat a co by vám měla hostingová firma zajistit.

Garance 100 % je utopie

Z principu technologie nelze nikdy garantovat 100 %. Na světě neexistuje datacentrum, kde je možné docílit 100 % dostupnosti. Standard Uptime institut určuje, že TIER IV musí splňovat dostupnost 99,995 %, což je nejvyšší standard. Je nutné si ale uvědomit, že takových datacenter je v ČR jen pár. Oficiálně certifikováno žádné není a technicky tento standard splňuje jen několik málo datacenter, přičemž většina jsou korporátní datacentra typu Škoda Auto.

Světlou výjimku, tak mezi hosting datacentry tvoří ServerPark :-). Většina datacenter odpovídá standardu TIER III (99,982 %) nebo TIER II (99,741 %), což je teoreticky již 110 minut výpadku datacentra v měsíci. Na dostupnosti se dále podílí samotné fungování Internetu, které je celosvětově zajištěno protokolem BGP (Border Gateway Protocol), což je z principu pomalý protokol a pokud dojde k poruše u nějakého významného operátora, routerům může trvat i několik minut, než přepočítají obsáhlé routovací tabulky (> 1 milion routovacích záznamů u IPv4) a zaregistrují změnu v Internetu a začnou posílat data jinou trasou. Takových příkladů je mnoho.

Technologická versus obchodní garance

Pokud poskytovatel garantuje 100 % dostupnost, jedná se tedy pouze o takzvanou obchodní garanci, tedy že operátor nemá 100 % dostupnost, ale pouze dá klientovi slevu v případě (až) nastane nějaká nedostupnost.

Pro klienta tedy toto měřítko dostupnost nemá naprosto žádný význam a klient nemůže vědět, na jakou dostupnost služeb se reálně může spolehnout. Sleva z poskytovaných služeb asi není cílem klientů, kteří hledají řešení s vysokou dostupností.

Eliminace rizik – zjistěte si co nejvíce o svém poskytovateli

Ve vshosting~ se snažíme garantovat taková SLA, která jsme schopni technicky splnit a jejich nesplnění by mělo být mimořádnou událostí. Poskytovatel by měl znát co nejvíce rizik spojených s provozem vlastní infrastruktury, vědět, co se reálně může stát, nespoléhat se pouze na dodavatele a jejich sliby či na jednu technologii.

TIER IV datacentrum z principu zajišťuje dvě plně zálohované a nezávislé větve, na každé větvi UPS v režimu N+1, dieselgenerátor, VN přípojku s transformátorem. Poskytovatel by měl být schopen reagovat na delší výpadek energie od dodavatele (blackout) a měl by mít dostatek nafty v zásobě pro takto mimořádný provoz.

Fyzická síťová infrastruktura by měla být redundantní a zajištěna tak, aby přepnutí datového provozu uvnitř sítě při poruše optické trasy probíhalo v ideálním případě okamžitě (< 1s). U projektů citlivých na vysokou dostupnost je nutné zajistit redundanci na úrovni serverů (high availability cluster) a dalších prvků (storage, síťové prvky apod.), aby nebyl narušen provoz při poruše serveru.

Nebojte se svého poskytovatele zeptat, na základě čeho má spočítanou garanci dostupnosti, chtějte vidět technické zázemí a fyzickou infrastrukturu a přesvědčte se o kvalitě zázemí vašeho poskytovatele.

Během 17 let jsme provedli úspěšnou migrací stovky klientů. Pomůžeme i vám.

  1. Domluvte se na konzultaci

    Stačí nám zanechat kontakt. Obratem se vám ozveme.

  2. Bezplatný návrh řešení

    Nezávazně probereme, jak vám můžeme pomoct. Navrhneme řešení na míru.

  3. Profesionální realizace

    Připravíme vám prostředí pro bezproblémovou migraci dle společného návrhu.

Zanechte nám svůj e-mail nebo telefon




    Nebo nás kontaktujte napřímo

    +420 246 035 835 V provozu 24/7
    konzultace@vshosting.cz
    Zkopírovat
    Obratem se vám ozveme