• e-commerce

Jak dnešní technická rozhodnutí ovlivní budoucnost vašeho e-shopu

Autor vshosting~

Pronájem e-shopu nebo vlastní řešení? A jaký je nejlepší hosting? Poradíme, jak předejít chybám mnohých e-shopařů.

Uvažujete o spuštění vlastního e-shopu? Pak máte před sebou několik rozhodnutí, která vám budoucí rozvoj byznysu mohou usnadnit, ale taky pořádně zkomplikovat.

Podívejte se, jestli se vám vyplatí pronajmout si hotové e-shopové řešení nebo si e-shop nechat vytvořit na míru, proč nepodceňovat hosting a jak si vybrat toho nejlepšího hostingového poskytovatele.

Co je to e-shop?

E-shop není jen to, co zákazník vidí na svém monitoru. V pozadí se odehrává mnoho procesů, které ovlivňují kvalitu zákaznické zkušenosti a tím i výnosnost e-shopu.

E-shop mimojiné sestává z kódu, který tvoří celou e-shopovou aplikaci, ale důležitou součástí e-shopu je i server, na kterém aplikace běží, konektivita, a v neposlední řadě i lidský faktor.

Komplexní přístup k e-shopům 

Ve vshosting~ se na každý e-shop díváme holisticky: klient nám předá svou e-shopovou aplikaci (tj. kód) a my ji důkladně zanalyzujeme. Hledáme slabiny aplikace, které mohou představovat problémy např. při vyšším zatížení e-shopu během intenzivní marketingové kampaně či sezónním výkyvu návštěvnosti. 

Na základě našich zjištění poskytneme klientovi a jeho vývojářům případná doporučení, co na aplikační straně zlepšit, a zároveň slabiny minimalizujeme pomocí návrhu toho nejvhodnějšího hostingového řešení a jeho architektury.  

Po migraci k nám na managed řešení se staráme o veškeré operations spojené s hostingem a serverovou infrastrukturou. Klient se tak může věnovat jen a pouze svému byznysu a může se vždy spolehnout, že jeho e-shop nejen běží, ale že běží rychle a bezpečně.

Tvorba e-shopu: pronájem vs. vlastní řešení

Začínající e-shopař si na začátku klade prostou otázku: kde ten e-shop vezmu? V dnešní době je možností mnoho, ale primárně jde o volbu mezi dvěma variantami: pronajmout si e-shopové řešení (např. od Shopsys nebo Shoptet) anebo si nechat e-shop kompletně vyvinout na míru.

Výhody pronájmu e-shopu

  • nízká cena (stovky korun měsíčně)
  • pro začátky plně dostačující 
  • stabilní řešení
  • nejsou třeba hlubší technické znalosti
  • jednoduchost nasazení
  • realizace je velice rychlá (funkční e-shop během několika málo minut)
  • poskytovatel řeší i legislativu (GDPR a spol.)

Výhody e-shopu na míru

  • vhodnější pro rychlou expanzi
  • individualizace dle potřeby
  • možnost použití mnoha plug-inů
  • možnost volby z široké škály frameworků (ale pozor při výběru, aby byl kompatibilní s cíli e-shopu jako např. vysoká dostupnost, škálovatelnost atd.) 
  • vlastnictví kódu (můžete ho přepisovat, prodat e-shop atd.)

Takže je lepší pronájem nebo vlastní e-shop? Jak praví anglickým jazykem ovlivněný klasik: To záleží. 

Je třeba zvážit, zda chcete mít menší e-shop (pronájem je super řešení) a tím to skončí, nebo jestli máte vizi rychlé mezinárodní expanze (tady už to zas tak super nebude). Důležité také je, jak moc specifické máte požadavky na podobu vašeho e-shopu (pokud velmi, doporučujeme e-shop na míru). U e-shopu na míru také musíte více řešit technickou stránku věci, legislativu a asi nikoho nepřekvapí, že vyžaduje řádově vyšší investici než pronájem e-shopového řešení.

Jedním z našich klientů je výše zmíněný Shoptet. Na e-shopovém řešení od Shoptetu funguje přes 18 tisíc internetových obchodů, a to od těch nejmenších - jednoproduktových, až po ty velké s tisíci produktů. Možnosti pronajímaného e-shopu si je možné vylepšit prostřednictvím nejrůznějších doplňků. Celé jejich řešení běží na našich serverech, čili o kvalitách a stabilitě tu nemůže být pochyb.

Varianty hostingového řešení pro e-shop

Pokud zvolíte pronájem e-shopu, vaše starosti o výběr hostingu tím končí (což neznamená, že vám nemůže dělat problémy), protože poskytovatel e-shopového řešení vám v celkovém balíčku hosting zahrne. Volba hostingového řešení i poskytovatele ovšem nemine e-shopaře, který se rozhodne nechat si vyvinout e-shop na míru. 

Co se hostingového řešení týče, máte na výběr ze čtyř variant: webhosting, VPS (virtual private server), dedikovaný server anebo managed server. Podívejme se na každou z nich blíže.

Webhosting

Webhosting je taková začátečnická klasika, protože jde o cenově nejdostupnější řešení s velmi rychlou a snadnou realizací. Jedná se o sdílený hosting, kdy např. 100 projektů se dělí o jeden server. Nevýhodou je, že návštěvnost ostatních 99 projektů může neblaze ovlivnit výkon toho vašeho a vy s tím absolutně nic neuděláte. Webhosting totiž neposkytuje žádné (nebo jen malé) garance a nemívá ultra rychlou (ani odbornou) podporu. Pro e-shop nebo jiný trochu náročnější web, který má za účel prodávat, proto webhosting jako řešení nelze doporučit.

VPS

V případě virtual private serveru má váš e-shop vyhrazené hardware parametry, tzn. s nikým se nedělíte o výkon. Cena je o něco vyšší než v případě webhostingu, ale výměnou získáte mnohem lepší kontrolu nad výkonem, větší pružnost řešení a dokonce i možnost spravované varianty. Proto je VPS podle našich zkušeností do začátku e-shopu zcela vhodné.

Pokud potřebujete vyšší výkon než poskytuje klasické VPS, vyplatí se vám investovat do vlastního fyzického vyhrazené řešení, tj. dedikovaný server. U dedikovaného serveru máte plnou kontrolu nad jeho výkonem a jednotka výkonu vás při objemu, kdy přechod na „dedikáč“ má smysl zvažovat, navíc vyjde levněji než u VPS.

Managed server je vlastně dedikovaný server zároveň s kompletní správou. Pokud nechcete řešit vlastní DevOps, soustředit se pouze na svůj byznys a přesto mít jistotu, že váš e-shop bez problému poběží, je managed řešení tou nejlepší volbou.

Správa serveru

Pokud si e-shop necháte vyvinout na míru, můžete se setkat od vývojářského studia s nabídkou, že vám ho budou i spravovat (včetně hostingu). Dle naší zkušenosti toto, až na čestné výjimky, není optimální, protože správa není hlavní činností tvůrce aplikace, ten se snaží si ji co nejvíce zjednodušit. Oproti tomu poskytovatel hostingu, který se věnuje primárně správě vašeho serverového řešení, má jako prioritu co nejvetší bezpečnost. 

Z tohoto důvodu ve vshosting~ doporučujeme oddělit dodavatele aplikace (vývojářské studio apod.) od správce serverového řešení (firma specializující se na hosting).

Jak na výběr hostingového poskytovatele

Zvolit správného hostingového poskytovatele je důležitější, než si mnoho e-shopařů myslí. Mnoho z nich se rozhoduje pouze podle ceny a teprve při prvním výpadku zjišťují, že co ušetřili, vzápětí „zaplatí“ i s úroky na ušlém zisku. 

Samozřejmě, že na ceně záleží, ale kromě ní doporučujeme při výběru hostingového poskytovatele dbát na reference od ostatních e-shopařů, které vám mnohé napoví. Dalším důležitým faktorem jsou smluvní garance jednotlivých poskytovatelů - garantují vám dostupnost na 99 %? rychlé reakční doby při problému? rychlou opravu serveru pokud se něco pokazí?

Nezanedbatelná je také úroveň podpory - může být klidně dostupná nonstop, ale pokud telefon zvedne brigádník, který o serverech ví asi tolik jako o aerodynamice sojky obecné, asi vám to nebude příliš platné. Ve vshosting~ jsme si toho dobře vědomi a proto jsou přímo u nás v datacentru neustále k dispozici seniorní administrátoři a technici.

V neposlední řadě je také vhodné ptát se, jak je hostingový poskytovatel připraven řešit výpadky. Protože jestli je něco jisté, tak to, že každý server se jednou porouchá.

Výpadkům lze v mnoha případech předcházet. U těch neočekávaných je zásadní co největší rychlost řešení problému (popř. volba takové infrastruktury, která výpadek okamžitě řeší přesměrováním výkonu). Důležité je vhodné nastavení vnitřních procesů, redundance přímo v rámci řešení (záložní servery apod.), správná softwarová architektura a síťová bezpečnost (tj. ochrana proti kyberútokům).

Co si z toho odnést

1) Stanovte si už na začátku, kam s e-shopem míříte

2) E-shop na sdílený webhosting nepatří

3) Oddělte vývojáře a správce e-shopu

4) Při výběru poskytovatele se dívejte na reference a smluvní garance