vshosting~

Liší se nějak význam termínu „managed“ mezi jednotlivými hostingovými firmami? Je to hodně otázek. A na všechny se podíváme v dnešním článku přímo od jednoho z našich seniorních adminů.

Co je to managed služba

Managed, neboli spravovaná služba v hostingu znamená, že váš poskytovatel do nějaké míry pečuje nejen o vaše servery, ale i o softwarové vybavení. Jaký rozsah, kvalitu, rychlost a časovou dotaci taková péče má se však může podstatně lišit, a to poskytovatel od poskytovatele. 

Můžete se setkat s tím, že managed služba znamená maximálně 3 hodiny podpory měsíčně, v lepším případě od administrátora s půlroční zkušeností, a týkat se bude pouze základních bezpečnostních aktualizací. A lze ji čerpat jen v pracovní dny od 9 do 17. 

Na druhé straně pak jsou firmy jako je ta naše, které v rámci managed služeb poskytují první poslední, v případě zájmu i včetně debuggingu a odborného poradenství. A to, že správu, monitoring i řešení požadavků klienta dělají nonstop. A že na místě v datacentru mají vždy seniorní adminy berou už jako samozřejmost.

Jak k managed správě přistupujeme ve vshostingu

U nás ve vshostingu na kompromisy nehrajeme a managed služby od vshosting~ proto znamenají plnou správu hardwaru i softwarového vybavení serveru. Ta zahrnuje pokročilý monitoring desítek parametrů seniorními admini s 15 lety zkušeností, každodenní bezpečnostní aktualizace, pravidelnou kontrolu zátěže serverů a řešení požadavků klientů. Na telefon reagujeme klientům vždy do 60 sekund. Serveroví specialisté vyřeší požadavky v průměru do 15 minut . Pomůžou i s debuggingem aplikací. Vše je k dispozici nonstop (24/7 i ve dvě v noci o víkendu) od seniorních administrátorů přímo v našem datacentru. Bez časového omezení rozsahu podpory. 

Monitoring, optimalizace, reporting

U managed služeb nonstop monitorujeme desítky metrik na každém serveru (performance, stav služeb). Provádíme také optimalizace, debugging, zálohování a instalaci dalšího softwaru na serveru.

Mezi monitorované služby a parametry patří například:

Aktualizace softwaru

Bezpečnostní aktualizace

Bezpečnostní aktualizace na managed serverech provádíme jednou denně v nočních hodinách. Jedná se pouze o minor (setinkové) aktualizace k již nainstalovaným verzím aplikací. Většina aktualizací s sebou nepřináší nedostupnost služeb. U některých komponent (webservery, databáze) ale může být třeba restartovat danou služby po dokončení aktualizace. Klient má možnost si zvolit vyjmutí služeb vyžadujících restart z režimu automatických aktualizací. Pak jsou aktualizace u takového softwaru prováděny ad-hoc. Tento režim aktualizací však není doporučován.

Z automatických aktualizací jsou nicméně vyjmuty aktualizace jádra operačního systému, které vyžadují restart serveru a způsobují tak kratší nedostupnost všech služeb. Aktualizaci jádra operačního systému provádíme individuálně a v závislosti na výskytu kritických chyb, a to vždy po dohodě s klientem.

Automatické aktualizace nejsou aplikovány u služby Managed Cluster. Zde jsou vždy řešeny individuálně v závislosti na aktuální potřebě. Důvodem pro individuální řešení je v tomto případě například nepředvídatelný dopad automatické aktualizace na dostupnost a konzistenci infrastruktury. Pokud má klient vyhrazené testovací prostředí, realizují se aktualizace nejprve zde a teprve poté na produkci. Tímto postupem lze v předstihu odhalit případné problémy s aktualizacemi bez dopadu na produkční prostředí.

Upgrade verze softwaru (mimo operační systém)

Upgrade major verze softwaru provádíme na žádost klienta. A to v případě, že je daný software a jeho nová verze podporována. Buď pro nainstalovanou verzi operačního systému Debian nebo Ubuntu Serveru v oficiálním repozitáři balíčků Debian či Ubuntu, některém z podporovaných neoficiálních repozitářů, repozitáři vshosting, či oficiálním repozitáři tvůrce daného softwaru. Neprovádíme kompilaci softwaru ze zdrojových kódů z důvodu nekoncepčnosti. Instalovaný software musí být podporovaným softwarem na managed serverech.

Upgrade operačního systému 

Ve vshostingu provozuje servery na operačním systému Debian či Ubuntu Serveru. A plně respektuje životní cyklus těchto operačních systémů. V případě skončení podpory dané verze operačního systému jeho autory je klient vystaven riziku hacknutí serveru či jiného bezpečnostního incidentu, kterému bez aktualizace nelze zabránit. Proto klienty v takových případech proaktivně kontaktujeme a upgrade nabízíme. 

O upgrade může klient také sám požádat, například pokud nelze upgradovat jiný software bez upgradu celé distribuce. Aktualizace operačního systému v případě, že podpora nainstalované verze bude skončena za 24, či méně měsíců, je prováděna bezplatně. Klienti samozřejmě upgrade mohou odmítnout, my je pak bohužel nemůžeme chránit před výše zmíněnými riziky.

Co je u managed služby od vshosting~ v kompetenci klienta?

Zejména u komplexních služeb nemusí být na první pohled jasné, co má na starosti poskytovatel hostingu a co klient. Ukažme si to na příkladu plně spravovaného managed clusteru s Kubernetes od vshostingu.

Rozdělení kompetencí – příklad managed Kubernetes clusteru

Z tohoto příkladu rozdělení u Kubernetes vyplývá, že zatímco my se staráme, aby vše fungovalo, vy se můžete primárně soustředit na vývoj aplikací. A na to, aby váš e-shop či jiný internetový projekt fungoval a vydělával.
Pakliže máte dotazy k článku, k rozdělení kompetencí, managed službách, Kubernetes atd. Neváhejte nás kontaktovat: konzultace@vshosting.cz. Rádi vám zodpovíme veškeré dotazy.

Během 15 let jsme provedli úspěšnou migrací stovky klientů. Pomůžeme i vám.

  1. Domluvte se na konzultaci

    Stačí nám zanechat kontakt. Obratem se vám ozveme.

  2. Bezplatný návrh řešení

    Nezávazně probereme, jak vám můžeme pomoct. Navrhneme řešení na míru.

  3. Profesionální realizace

    Připravíme vám prostředí pro bezproblémovou migraci dle společného návrhu.

Zanechte nám svůj e-mail nebo telefon

Nebo nás kontaktujte napřímo

+420 246 035 835 V provozu 24/7
konzultace@vshosting.cz
Zkopírovat
Odpovíme do 2 pracovních dnů