• služby
  • e-commerce
  • cdn

Kdy je vhodné použít CDN?

Autor Damir Špoljarič

Často slýcháme dotaz, zda je vhodné pro vaše weby nasadit CDN. Pokusíme se vám s rozhodováním trochu pomoct.

CDN, tedy content delivery network, je služba, jejíž cílem je zrychlit načítání webů. Jak a kdy toho docílí? V dnešní době technologií, jako jsou HTTP/2, Nginx reverzní proxy s cachováním statického obsahu a podporou komprimace či Varnish, ztrácí často CDN ve své největší výhodě částečně smysl. Zrychlení webů CDN dosahuje tím, že primárně rychleji doručuje uživatelům webu statický content (obrázky, videa, js, html apod.) tím, že tento obsah vhodně cachuje, především pak tím, že v klíčových datových uzlech má připojené své servery sloužící jako cache pro tento statický obsah. CDN tak odbourává neduhy spojené se síťovými latencemi při překonávání větších vzdáleností.

Pokud tedy máte web s globálním dosahem, dává CDN určitě smysl, neboť se díky ní načítání webu výrazně zrychlí. Pokud však používáte web se středoevropským dosahem a využíváte služeb některého z poskytovatelů s kvalitní síťovou infrastrukturou, CDN ztrácí smysl, protože si dokážete rychlé doručování statického obsahu jednoduše zařídit na vlastní infrastruktuře, na které web hostujete s použitím výše uvedených technologií.

Některé CDN dále slibují zajištění vyšší bezpečnosti webu proti DDoS útokům. Není tomu ale tak vždy. Pokud jde například o službu CloudFlare, toto pravidlo platí a tato služba dle zkušeností dokáže čelit i nestandardně velkým DDoS útokům. Zajištěno je to tak, že DNS daného webu odkazuje na CDN službu. CDN služba zajistí distribuci obsahu ze své cache a originálního serveru, na kterém jsou uložena data, se doptá jen na data, která nemá nacachovaná.

Při DDoS útoku je tak tento útok směrován primárně na tuto CDN, jelikož DNS webu sem odkazují. Pokud se jedná o kvalitní CDN, může jít o významný přínos. Je nutné si ale uvědomit, že ne vždy toto platí a ve chvíli, kdy nasměrujete DNS na CDN službu, přenáší na sebe tato CDN služba část odpovědnosti za dostupnost, neboť nedostupnost CDN služby = nedostupnost webu díky tomu, že je před originálním serverem „předřazená“.

Je tudíž nutné posuzovat výhodnost a přínos pro každý projekt individuálně. V některých případech jde o významnou přidanou hodnotu, protože rychlejší načítání webu má kladný dopad na vyhledávače i uživatelskou zkušenost, v jiných případech může jít jen o zbytečný finanční náklad.