„Ten náš současný hosting partner za moc nestojí, párkrát do roka nám dokonce neběží web, ale většinou to nějak funguje. Hlavně nechceme nikam migrovat!“
Největší překážkou výměny hostingového poskytovatele za lepšího je téměř vždy migrace. Obávaný přesun dat z jednoho hostingového řešení na jiné je totiž vždy spojen s výpadkem a s určitými riziky. Často se také při úvahách o migraci přijde na to, že je třeba provést nějaké změny v klientově aplikaci, aby po zmigrování vše fungovalo, jak má. Migrace je prostě na první pohled dost nevábný podnik.
Ale co rizika spojená s ne-migrací? Mnozí si je vůbec nepřipouští, protože „všechno funguje“, jenže tato neviditelná rizika jsou často mnohem větší a jejich potenciální následky mnohem nebezpečnější.
Podívejme se tedy na hlavní námitky proti migraci, jak je ve vshosting~ řešíme a jaká jsou rizika zachovávání statutu quo za každou cenu.
Změny v aplikaci či technologiích
Od migrace odrazujícím faktorem číslo jedna je nejčastěji nutnost provést aplikační či jiné technologické změny. Toto je obvyklý požadavek pro migraci v případě, že současná aplikace běží na zastaralé technologii nebo je nekompatibilní s novým hostingovým řešením.
Nutnost takové změny vždy představuje zátěž pro vývojový tým klienta, který musí upravovat aplikaci nebo se naučit pracovat s novou technologií. Komplikací může být i fakt, že klient vůbec žádný vývojářský tým k dispozici nemá, což je běžná situace zejména u menších projektů.
Na druhou stranu, zastaralost či nevhodnost použitých technologií je překážkou nejenom k migraci k jinému hostingovému partnerovi, ale i k dalšímu růstu internetového projektu, jeho zabezpečení a podobně. Doporučované aplikační změny se proto ve většině případů vyplatí bez ohledu na migraci a po jejich implementaci je přechod k novému hostingovému poskytovateli vcelku hračka.
Zastaralé technologie
Aplikace napsaná pomocí již nepodporované či obskurní technologie je častou překážkou migrace. Například taková appka napsaná v PHP 5.2 je v podstatě nezmigrovatelná, protože není kompatibilní s téměř žádnými současnými technologiemi. Je proto potřeba ji kompletně updatovat na aktuální, plně podporovanou verzi.
Úpravy aplikace pochopitelně nějsou žádný med a stojí spoustu vývojářského času. Na druhou stranu provoz aplikace běžící na zastaralé technologii je mimořádně nebezpečný - migrace, nemigrace. Takové PHP 5.2 totiž už dávno není podporováno, nejsou k němu vydávány bezpečnostní aktualizace ani opravy chyb. Kromě nekompatibility s moderními hostingovými řešeními je tedy taková aplikace ohrožena nejrůznějšími bezpečnostními útoky a hacky, které vzhledem k legislativě okolo GDPR mohou vést až k likvidačním pokutám (ve výši až 4 % obratu). Zastaralé aplikace také nebývají připraveny na to, vyrovnat se s významným přírůstkem trafficu a požadavků, pokud tedy chcete svůj byznys dále rozvíjet, aktualizaci appky se stejně nevyhnete.
Zjednodušeně řečeno: pokud je nějaká aplikace nemigrovatelná, je na místě, důkladně se zamyslet nad tím, proč tomu tak je a jak to vyřešit. S extrémně vysokou pravděpodobností je totiž něco velice špatně a nezávisle na migraci a hostingu hrozí velký průšvih.
Kompatibilita s hostingovým řešením
Dalším obvyklým scénářem je nutnost přechodu na technologii, které bude kompatibilní s nově zvoleným hostingovým řešením. Toto nastane typicky pokud se klient rozhodne k migraci z jednoduché, neredundantní infrastruktury na cluster nebo pokud chce přejít na škálovatelné řešení, ale jeho aplikace na škálování není připravena.
Příkladem je migrace z jednoho databázového serveru na databázový cluster, kdy pro ideální funkčnost klientovi doporučíme přechod ze single nodu na Galeru. Galera je pro cluster perfektním řešením a dlouhodobě bude pro klienta výhodou, ale vývojáři se musí naučit pracovat s jinou technologií, což v daný moment pravděpodobně všichni neocení.
Servisní okna a jiné nepříjemnosti
Dalším významným zdrojem obav z migrace je nutnost určitého servisního okna, kdy klientova aplikace jednoduše „nejede“. Tento krok se nedá obejít a u velkých projektů může trvat klidně celou noc. I otrlému e-shopaři při této představě není lehko.
U nás ve vshosting~ děláme vše pro to, aby výpadek byl co nejkratší, ale celý proces má své technologické limity, přes které bohužel nejede vlak. Z toho důvodu je klíčové servisní okno dobře načasovat, aby dopad na byznys klienta byl co možná nejmenší. Nové řešení před samotnou migrací také důkladně testujeme, abychom zabránili vzniku komplikací, které by výpadek mohly prodloužit.
Co když se něco pokazí?
Migrace je velký zásah a prostor pro případné chyby není malý. Proto je důležité přecházet pouze k poskytovatelům, kteří mají s migrací velké zkušenosti. Rizika tak dokážou důkladnou analýzou a pečlivým testováním nové hostingové infrastruktury účinně minimalizovat. A pokud se i tak něco úplně nepovede, jsou schopni situaci velmi rychle vyřešit.
Příkladem může být opět situace migrace databáze z jednonodového řešení například na 3-nodové. Dojde-li k tomu, že balancing přes nody nefunguje ideálně, zkušení administrátoři zvládnou databázové řešení dočasně směřovat na jeden nod, aby aplikace bez problému mohla fungovat. V mezičase na pozadí vyřeší balancing a až poté databázi přepnou na 3-nodové řešení.
Ve zcela nouzových případech je vždy i možnost udělat rollback, tedy navrátit vše do původního stavu před migrací. Na základě našich zkušeností je ale efektivnější snažit se nastalý problém co nejrychleji vyřešit (například nouzově přenastavením serverů, viz příklad s databází) a migraci dokončit. Problém, který bývá typicky aplikačního charakteru, lze adresovat následně. Ovšem i zde samozřejmě platí doporučení zvolit zkušeného poskytovatele hostingu, který je nenadálé situace schopen agilně zvládnout.
Ve vshosting~ se migrace bát nemusíte
Migrace k vshosting~ se není třeba obávat - přímo v našem datacentru totiž máme tým zkušených odborníků, kteří migrace dělají na denní bázi. Opravdu velkých migrací u nás děláme desítky ročně. Díky tomuto extenzivnímu know-how dokážeme drtivé většině potenciálních rizik předejít a vše pak probíhá hladce.
Před migrací celou aplikaci důkladně zanalyzujeme a otestujeme - mimo jiné jsme schopni pomocí performance testů zjistit výkonnost celého řešení. Na základě prvotní analýzy klientům poskytneme doporučení ohledně aplikačních změn a upozorníme je, na co si dát pozor, co změnit a čeho se vyvarovat.
Hostingové řešení u nás také navrhujeme individuálně, přesně podle potřeb dané aplikace. Nově navržené řešení velmi důkladně testujeme, a to včetně jeho kompatibility s klientovou aplikací a synchronizace se všemi zapojenými systémy (např. skladový systém, CMS, redakční systém, atd.). Díky tomu je nové řešení zcela vyladěné ještě před tím, než vůbec zahájíme migraci.
Ve specifických případech, kdy například klient nemá vlastní IT tým, jsme dokonce schopni migraci udělat zcela za něj (ovšem pouze v případě, že nejsou třeba žádné aplikační změny). Od klienta pak potřebujeme jen minimální součinnost: otestování funkčnosti nového řešení, následné odsouhlasení ostré migrace a podobně.
Datum a čas migrace samozřejmě pečlivě plánujeme spolu s klientem, aby došlo k co nejmenšímu dopadu na jeho byznys. Vzhledem k tomu, že naši zkušení administrátoři i technici jsou přítomni nonstop přímo v datacentru, nemáme problém migraci provést uprostřed noci, a to v jakýkoliv den.
Pokud i přes všechna opatření dojde ke komplikacím, velmi rychle identifikujeme jejich příčinu a problém vyřešíme, protože naši experti na provoz serverů dohlížejí 24/7 a monitorují desítky jeho parametrů.