• bezpečnost
  • e-commerce

Vánoce v e-commerce: i krátký výpadek Vás může připravit o statisíce

Autor vshosting~

Infrastruktura a hosting jsou v e-commerce základ. Jejich podceňování může i zavedenému e-shopu zlomit vaz.

Co si budeme povídat - servery nejsou zrovna atraktivní téma, o kterém se vášnivě debatuje na e-commerce konferencích. Je mnohem stylovější zaobírat se nejnovějšími trendy v optimalizaci fulltextového vyhledávání nebo nejúčinnějšími kampaněmi na sociálních sítích. 

Pak je tady samotný core business, kterému každý e-shopař logicky věnuje většinu svého času. Úvahy o kvalitě serverové infrastruktury a spolehlivosti celého hostingového řešení obecně nebývají na pořadu dne. 

Podceňovat hosting se nevyplácí

Proč se taky zaobírat detaily Vašeho hostingu? Vždyť to přece nějak funguje.

Pokud se ovšem v e-commerce pohybujete už nějakou dobu, pravděpodobně jste se už setkali s tím, že „to“ občas taky nefunguje. A jako na potvoru v těch nejnevhodnějších momentech. Jako třeba před Vánoci, když jsou Vaše nákladné marketingové kampaně v plném proudu a klienti nakupují jako o život. V takové situaci je úplně jedno, jak skvělé zboží prodáváte. I kdyby Váš fulltext četl zákazníkům myšlenky a Vaše kampaň na sítích pobláznila davy, nebude Vám to nic platné.

„Praxe ukazuje, že hosting a technologické řešení (infrastruktura, servery) jsou v e-commerce stejně důležité jako třeba logistika nebo support.“ Damir Špoljarič, CEO vshosting~

Jak v nedávném rozhovoru rozebírá náš CEO Damir Špoljarič, infrastruktura je v e-commerce naprostý základ, který není radno podceňovat.

Kromě toho, že servery postrádají sex appeal, většina e-shopařů není primárně technicky založená a přenechává proto tuto část byznysu vývojářům. Ti Vám často nabídnou, že vyřeší i hosting - což zní skvěle, protože ho tak nemusíte řešit. Ale vývojáři nejsou experti na hosting a často zvolí nepříliš ideální řešení. Doporučujeme svěřit hosting expertům na danou problematiku - koneckonců také byste nechtěli, aby Vám parta Linux adminů vyvíjela e-shop.

Zároveň mnoho poskytovatelů ve snaze nabídnout službu za co nejnižší cenu, dělá kompromisy v kvalitě a zvyšuje tím riziko výpadku. Toto riziko je ale špatně představitelné - naopak spočítat si, kolik ušetřím, když zvolím nejlevnější variantu hostingu, je mnohem jednodušší. Z toho důvodu mnoho e-shopařů jde právě cestou nejnižší ceny. Riziko, které tak podstupují, si „spočítají“ až zpětně na ušlém zisku, když se nedostatky hostingu projeví naplno.

Vánoce v e-commerce: klidně i půlka tržeb

K výpadkům dochází nejčastěji v době, kdy jsou servery pod největším tlakem - vánoční sezona je toho typickým příkladem. V tu dobu se to pochopitelně nejvíce nehodí, protože právě o Vánocích se toho v e-shopech prodá úplně nejvíc za celý rok. Jak vyplývá z dat od společností Shoptet a Shopsys, tržby v tomto období, tj. mezi 1.9. a 23.12., pro mnoho e-shopů představují více než polovinu tržeb celoročních. Obě firmy mají veškerou svou infrastrukturu u vshosting~, která je na sezónní výkyvy připravena, takže jejich data nejsou zkreslena výpadky.

Zákazníci e-shopů na Shoptetu o loňských Vánocích uskutečnili přibližně 21 milionů objednávek. To jsou téměř tři čtvrtiny objednávek za celý rok. V případě Shopsys, který v průměru využívají o něco větší e-shopy než ty, které jsou na Shoptetu, se podíl vánočních objednávek na těch ročních pohyboval mezi 34 a 49 procenty. Z dat vyplývá, že čím menší e-shop, tím větší význam pro něj vánoční sezona má. Podceňování hostingu se proto zejména jim může zatraceně nevyplatit. Přitom právě menší e-shopy na hostingu nejčastěji šetří.

Když e-shop nejede: o kolik peněz přijdete?

Každému e-shopaři je jasné, že v případě výpadku přijde o peníze. Ale o kolik? Vyplatí se kvůli tomu vůbec investovat do robustnějšího hostingového řešení?

Na datech od Shopsys si ukážeme, o jaký objem tržeb přijde průměrný velký, střední nebo menší e-shop, pokud dojde k hodinovému nebo dokonce celodennímu výpadku. Typický výpadek se totiž pohybuje v řádu hodin, ale může dojít i k delšímu, trvajícímu celý den nebo i déle.

Velký e-shop

Do kategorie velkých e-shopů na Shopsys se řadí e-shopy s ročními tržbami přesahujícími 1 miliardu korun. Průměrný velký e-shop u nich má roční tržby 1,1 miliard Kč. Podle dostupných dat jen během vánoční sezony takový typický velký e-shop vydělá okolo 425 milionů - tedy téměř 40 % celkových ročních tržeb.

Jestliže během vánoční sezony, tedy v období 1.9. - 23.12., dojde byť jen k hodinovému výpadku, ušlé tržby dosahují v průměru 155 000 Kč. Pokud by e-shop neběžel celý den, přijde v průměru o 3 720 000 Kč.

Střední e-shop

Mezi střední e-shopy se u Shopsys řadí ty, které mají tržby v řádech stamilionů. Průměrné roční tržby středních e-shopů na Shopsys se pohybují okolo 400 milionů Kč a jen za vánoční sezonu takový e-shop utrží cirka 155 milionů Kč, tj. 39 %.

Potenciální ztráty z neuskutečněných objednávek při hodinovém výpadku tak vycházejí na 57 000 Kč - při celodenním výpadku až na 1 400 000 Kč.

Menší e-shop

Roční tržby menších e-shopů na Shopsys se pohybují v řádech desítek milionů a průměrné roční tržby jsou cca 60 milionů. Vánoční sezona se na celkových tržbách podílí celými 45 %, což vychází na 27 milionů.

Menší e-shop tedy může při hodinovém výpadku přijít o tržby v hodnotě 10 000 Kč, za celý den se potenciální ztráta vyšplhá až na 240 000 Kč. Přestože jde o nižší částky než u větších e-shopů, proporcionálně by výpadek měl větší dopad právě na menší e-shopy, protože vánoční sezona je pro ně obzvlášť důležitá.

Kam byste zařadili Váš e-shop? Zkuste odhadnout, o kolik byste přišli Vy, kdyby přestal fungovat, byť jenom na hodinu. V porovnání s tím, kolik uspoříte volbou méně spolehlivého hostingu, se často ukáže, že malé snížení nákladů s sebou nese reálnou možnost mnohem většího snížení tržeb.

Navíc to vůbec není jen o tržbách...

Ušlými tržbami to zdaleka nekončí 

Pokud intezivně investujete do reklamní kampaně, což je o Vánocích obvyklé, „spadlý“ e-shop Vám způsobí ztráty hned dvakrát: zaprvé přicházíte o peníze od lidí, kteří u Vás chtějí nakoupit a zadruhé část investice do reklamy, kterou často nejde v daný moment přerušit, vyhodíte z okna.

A to ani nemluvíme o nabourání důvěry ze strany zákazníků, poškození značky nebo negativním dopadu na SEO. Zákazníci si totiž v dnešní zrychlené době rychle zařadí i jen chvilku nefunkční e-shop do mentální škatulky „sem už nemá smysl chodit“. Dojem nespolehlivosti z Vašeho e-shopu se okamžitě promítá i do vnímání Vaší značky, která tím slábne.

V neposlední řadě se výpadek podepíše na Vašem SEO - například Google totiž stránky, které byly nějakou dobu nefunkční, penalizuje. Hrozí tak, že se propadnete ve výsledcích vyhledávání a každý SEO odborník Vám potvrdí, že vrátit se zpátky nahoru je pořádná fuška.

Řešení: výběr kvalitního poskytovatele

Odpověď na výše popsané horory se zdá být snadná - stačí vybrat skvělý hosting. Ale jak? „Kvalita hostingového řešení“ je poměrně nepředstavitelný pojem, takže jak poznat, že právě ten Váš poskytovatel infrastrukturu nešidí?

Upřímně: jde to poznat dost špatně. Protože „papír snese všechno“ a někteří poskytovatelé Vám naslibují hory i s horáky a zrušení gravitace k tomu. Pár spolehlivých indikátorů kvality se ale přece najde: reference, doporučení a pár dobře mířených otázek. Jednoduše řečeno, ptejte se.

Ptejte se poskytovatelů hostingu na jejich klienty. Jsou mezi nimi známá jména? Patří k nim někdo z Vašeho oboru? Nechte si na ně dát kontakt a referenci si ověřte. Seriózní firma Vám kontakt poskytne, takže pokud se z toho bude snažit vykroutit, zbystřete.

Ptejte se svých známých z oboru na jejich poskytovatele. Jaké s nimi mají zkušenosti? Jak dlouho už je využívají? Doporučili by je? Není nad recenzi „bez obalu“ od někoho, komu důvěřujete.

A v neposlední řadě: ptejte se potenciálních poskytovatelů na jejich expertízu. Jaké má prokazatelné zkušenosti s projekty podobnými tomu Vašemu? Jak řeší návštěvnostní špičky? Zvládne odstranit nenadálé problémy během nočních hodin? Co když dojde k hardwarové poruše v sobotu ve 3 ráno?

Proč 50 % české a slovenské e-commerce hostuje u vshosting~

Polovina e-shopů v Česku a na Slovensku svěřila svoji infrastrukturu právě nám. Troufáme si tvrdit, že to není náhoda. Ve vshosting~ totiž máme s velké zkušenosti i s těmi nejnáročnějšími e-commerce projekty - ať už jde o společnosti typu Shoptet a Shopsys, které e-shopům poskytují zázemí, nebo o známé hráče, jako třeba Pilulka.

Protože se hostingu e-commerce projektů věnujeme už 13 let, nashromáždili jsme obrovské know how. Všechny servery běží v našem vlastním datacentru, které splňuje náročné bezpečnostní standardy. Díky této kombinaci, máme celý proces návrhu řešení, migrace, provozu i optimalizace zcela pod kontrolou.

Naše infrastruktura je připravená zvládat sezónní výkyvy i návštěvnostní špičky, takže nás rozhodně nepřekvapí, že o Vánocích je na Vašem webu pětkrát tolik lidí. Zajistíme také odolnost vůči poruše jakékoliv části hostingu, takže infrastrukturu vůbec nemusíte řešit a můžete se v klidu soustředit na svůj core business.

Všechny naše servery mají redundantní přípojky, zdroje i další prvky. Zdvojené máme i všechny prvky v rámci datacentra a mnohonásobně zálohované připojení do sítě. Zároveň v případě problému smluvně garantujeme reakci do 60 vteřin, a to 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Přímo v datacentru máme nonstop kvalifikované techniky i adminy, kteří nenadálé situace okamžitě řeší. I uprostřed noci máme přímo v datacentru na podpoře odborníky - dovoláte se přímo jim, žádnému call centru či prostředníkovi.