fbpx
vshosting~

Co si budeme povídat – servery nejsou zrovna atraktivní téma, o kterém se vášnivě debatuje na e-commerce konferencích. Je mnohem stylovější zaobírat se nejnovějšími trendy v optimalizaci fulltextového vyhledávání nebo nejúčinnějšími kampaněmi na sociálních sítích. 

Pak je tady samotný core business, kterému každý e-shopař logicky věnuje většinu svého času. Úvahy o kvalitě serverové infrastruktury a spolehlivosti celého hostingového řešení obecně nebývají na pořadu dne. 

Podceňovat hosting se nevyplácí

Proč se taky zaobírat detaily Vašeho hostingu? Vždyť to přece nějak funguje.

Pokud se ovšem v e-commerce pohybujete už nějakou dobu, pravděpodobně jste se už setkali s tím, že „to“ občas taky nefunguje. A jako na potvoru v těch nejnevhodnějších momentech. Jako třeba před Vánoci, když jsou Vaše nákladné marketingové kampaně v plném proudu a klienti nakupují jako o život. V takové situaci je úplně jedno, jak skvělé zboží prodáváte. I kdyby Váš fulltext četl zákazníkům myšlenky a Vaše kampaň na sítích pobláznila davy, nebude Vám to nic platné.

„Praxe ukazuje, že hosting a technologické řešení (infrastruktura, servery) jsou v e-commerce stejně důležité jako třeba logistika nebo support.“ Damir Špoljarič, CEO vshosting~

Jak v nedávném rozhovoru rozebírá náš CEO Damir Špoljarič, infrastruktura je v e-commerce naprostý základ, který není radno podceňovat. 

Kromě toho, že servery postrádají sex appeal, většina e-shopařů není primárně technicky založená a přenechává proto tuto část byznysu vývojářům. Ti Vám často nabídnou, že vyřeší i hosting – což zní skvěle, protože ho tak nemusíte řešit. Ale vývojáři nejsou experti na hosting a často zvolí nepříliš ideální řešení. Doporučujeme svěřit hosting expertům na danou problematiku – koneckonců také byste nechtěli, aby Vám parta Linux adminů vyvíjela e-shop.

Zároveň mnoho poskytovatelů ve snaze nabídnout službu za co nejnižší cenu, dělá kompromisy v kvalitě a zvyšuje tím riziko výpadku. Toto riziko je ale špatně představitelné – naopak spočítat si, kolik ušetřím, když zvolím nejlevnější variantu hostingu, je mnohem jednodušší. Z toho důvodu mnoho e-shopařů jde právě cestou nejnižší ceny. Riziko, které tak podstupují, si „spočítají“ až zpětně na ušlém zisku, když se nedostatky hostingu projeví naplno. 

Vánoce v e-commerce: klidně i půlka tržeb

K výpadkům dochází nejčastěji v době, kdy jsou servery pod největším tlakem – vánoční sezona je toho typickým příkladem. V tu dobu se to pochopitelně nejvíce nehodí, protože právě o Vánocích se toho v e-shopech prodá úplně nejvíc za celý rok. Jak vyplývá z dat od společností Shoptet a Shopsys, tržby v tomto období, tj. mezi 1.9. a 23.12., pro mnoho e-shopů představují více než polovinu tržeb celoročních. Obě firmy mají veškerou svou infrastrukturu u vshosting~, která je na sezónní výkyvy připravena, takže jejich data nejsou zkreslena výpadky.

Zákazníci e-shopů na Shoptetu o loňských Vánocích uskutečnili přibližně 21 milionů objednávek. To jsou téměř tři čtvrtiny objednávek za celý rok. V případě Shopsys, který v průměru využívají o něco větší e-shopy než ty, které jsou na Shoptetu, se podíl vánočních objednávek na těch ročních pohyboval mezi 34 a 49 procenty. Z dat vyplývá, že čím menší e-shop, tím větší význam pro něj vánoční sezona má. Podceňování hostingu se proto zejména jim může zatraceně nevyplatit. Přitom právě menší e-shopy na hostingu nejčastěji šetří.

Když e-shop nejede: o kolik peněz přijdete?

Každému e-shopaři je jasné, že v případě výpadku přijde o peníze. Ale o kolik? Vyplatí se kvůli tomu vůbec investovat do robustnějšího hostingového řešení?

Na datech od Shopsys si ukážeme, o jaký objem tržeb přijde průměrný velký, střední nebo menší e-shop, pokud dojde k hodinovému nebo dokonce celodennímu výpadku. Typický výpadek se totiž pohybuje v řádu hodin, ale může dojít i k delšímu, trvajícímu celý den nebo i déle.

Velký e-shop

Do kategorie velkých e-shopů na Shopsys se řadí e-shopy s ročními tržbami přesahujícími 1 miliardu korun. Průměrný velký e-shop u nich má roční tržby 1,1 miliard Kč. Podle dostupných dat jen během vánoční sezony takový typický velký e-shop vydělá okolo 425 milionů – tedy téměř 40 % celkových ročních tržeb


Jestliže během vánoční sezony, tedy v období 1.9. – 23.12., dojde byť jen k hodinovému výpadku, ušlé tržby dosahují v průměru 155 000 Kč. Pokud by e-shop neběžel celý den, přijde v průměru o 3 720 000 Kč.

Střední e-shop

Mezi střední e-shopy se u Shopsys řadí ty, které mají tržby v řádech stamilionů. Průměrné roční tržby středních e-shopů na Shopsys se pohybují okolo 400 milionů Kč a jen za vánoční sezonu takový e-shop utrží cirka 155 milionů Kč, tj. 39 %.

Potenciální ztráty z neuskutečněných objednávek při hodinovém výpadku tak vycházejí na 57 000 Kč – při celodenním výpadku až na 1 400 000 Kč.

Menší e-shop

Roční tržby menších e-shopů na Shopsys se pohybují v řádech desítek milionů a průměrné roční tržby jsou cca 60 milionů. Vánoční sezona se na celkových tržbách podílí celými 45 %, což vychází na 27 milionů.

Menší e-shop tedy může při hodinovém výpadku přijít o tržby v hodnotě 10 000 Kč, za celý den se potenciální ztráta vyšplhá až na 240 000 Kč. Přestože jde o nižší částky než u větších e-shopů, proporcionálně by výpadek měl větší dopad právě na menší e-shopy, protože vánoční sezona je pro ně obzvlášť důležitá.

Kam byste zařadili Váš e-shop? Zkuste odhadnout, o kolik byste přišli Vy, kdyby přestal fungovat, byť jenom na hodinu. V porovnání s tím, kolik uspoříte volbou méně spolehlivého hostingu, se často ukáže, že malé snížení nákladů s sebou nese reálnou možnost mnohem většího snížení tržeb.

Navíc to vůbec není jen o tržbách…

Ušlými tržbami to zdaleka nekončí 

Pokud intezivně investujete do reklamní kampaně, což je o Vánocích obvyklé, „spadlý“ e-shop Vám způsobí ztráty hned dvakrát: zaprvé přicházíte o peníze od lidí, kteří u Vás chtějí nakoupit a zadruhé část investice do reklamy, kterou často nejde v daný moment přerušit, vyhodíte z okna

A to ani nemluvíme o nabourání důvěry ze strany zákazníků, poškození značky nebo negativním dopadu na SEO. Zákazníci si totiž v dnešní zrychlené době rychle zařadí i jen chvilku nefunkční e-shop do mentální škatulky „sem už nemá smysl chodit“. Dojem nespolehlivosti z Vašeho e-shopu se okamžitě promítá i do vnímání Vaší značky, která tím slábne. 

V neposlední řadě se výpadek podepíše na Vašem SEO – například Google totiž stránky, které byly nějakou dobu nefunkční, penalizuje. Hrozí tak, že se propadnete ve výsledcích vyhledávání a každý SEO odborník Vám potvrdí, že vrátit se zpátky nahoru je pořádná fuška.

Řešení: výběr kvalitního poskytovatele

Odpověď na výše popsané horory se zdá být snadná – stačí vybrat skvělý hosting. Ale jak? „Kvalita hostingového řešení“ je poměrně nepředstavitelný pojem, takže jak poznat, že právě ten Váš poskytovatel infrastrukturu nešidí?

Upřímně: jde to poznat dost špatně. Protože „papír snese všechno“ a někteří poskytovatelé Vám naslibují hory i s horáky a zrušení gravitace k tomu. Pár spolehlivých indikátorů kvality se ale přece najde: reference, doporučení a pár dobře mířených otázek. Jednoduše řečeno, ptejte se

Ptejte se poskytovatelů hostingu na jejich klienty. Jsou mezi nimi známá jména? Patří k nim někdo z Vašeho oboru? Nechte si na ně dát kontakt a referenci si ověřte. Seriózní firma Vám kontakt poskytne, takže pokud se z toho bude snažit vykroutit, zbystřete.

V zájmu transparentnosti: projděte si naše reference

Ptejte se svých známých z oboru na jejich poskytovatele. Jaké s nimi mají zkušenosti? Jak dlouho už je využívají? Doporučili by je? Není nad recenzi „bez obalu“ od někoho, komu důvěřujete.

A v neposlední řadě: ptejte se potenciálních poskytovatelů na jejich expertízu. Jaké má prokazatelné zkušenosti s projekty podobnými tomu Vašemu? Jak řeší návštěvnostní špičky? Zvládne odstranit nenadálé problémy během nočních hodin? Co když dojde k hardwarové poruše v sobotu ve 3 ráno?

Máte otázky na nás? Napište nám.

Proč 50 % české a slovenské e-commerce hostuje u vshosting~

Polovina e-shopů v Česku a na Slovensku svěřila svoji infrastrukturu právě nám. Troufáme si tvrdit, že to není náhoda. Ve vshosting~ totiž máme s velké zkušenosti i s těmi nejnáročnějšími e-commerce projekty – ať už jde o společnosti typu Shoptet a Shopsys, které e-shopům poskytují zázemí, nebo o známé hráče, jako třeba Pilulka.

Naše reference i pár případových studií najdete tady

Protože se hostingu e-commerce projektů věnujeme už 13 let, nashromáždili jsme obrovské know how. Všechny servery běží v našem vlastním datacentru, které splňuje náročné bezpečnostní standardy. Díky této kombinaci, máme celý proces návrhu řešení, migrace, provozu i optimalizace zcela pod kontrolou. 

Naše infrastruktura je připravená zvládat sezónní výkyvy i návštěvnostní špičky, takže nás rozhodně nepřekvapí, že o Vánocích je na Vašem webu pětkrát tolik lidí. Zajistíme také odolnost vůči poruše jakékoliv části hostingu, takže infrastrukturu vůbec nemusíte řešit a můžete se v klidu soustředit na svůj core business.

Všechny naše servery mají redundantní přípojky, zdroje i další prvky. Zdvojené máme i všechny prvky v rámci datacentra a mnohonásobně zálohované připojení do sítě. Zároveň v případě problému smluvně garantujeme reakci do 60 vteřin, a to 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Přímo v datacentru máme nonstop kvalifikované techniky i adminy, kteří nenadálé situace okamžitě řeší. I uprostřed noci máme přímo v datacentru na podpoře odborníky – dovoláte se přímo jim, žádnému call centru či prostředníkovi.

Chcete se nás na něco zeptat? Kontaktujte naše specialisty.



Během 17 let jsme provedli úspěšnou migrací stovky klientů. Pomůžeme i vám.

  1. Domluvte se na konzultaci

    Stačí nám zanechat kontakt. Obratem se vám ozveme.

  2. Bezplatný návrh řešení

    Nezávazně probereme, jak vám můžeme pomoct. Navrhneme řešení na míru.

  3. Profesionální realizace

    Připravíme vám prostředí pro bezproblémovou migraci dle společného návrhu.

Zanechte nám svůj e-mail nebo telefon




    Nebo nás kontaktujte napřímo

    +420 246 035 835 V provozu 24/7
    konzultace@vshosting.cz
    Zkopírovat
    Obratem se vám ozveme