Nenechte se napálit při výběru hostingu: nejspolehlivější ukazatel kvality

Jak spolehlivě ohodnotit kvalitu hostingových poskytovatelů a nenaletět tak těm podprůměrným.

vshosting~
Nenechte se napálit při výběru hostingu: nejspolehlivější ukazatel kvality

Jak poznáte skvělého poskytovatele hostingu od podprůměrného? Nejpřesnější odpovědí na tuto otázku je památný výrok jednoho z našich kolegů: „Těžko.“

Bohužel tomu tak opravdu je – kvalitu hostingu mnoho z vás pozná, až když půjde do tuhého. Skvělá hostingovka totiž problémy řeší proaktivně, rychle a nonstop. (A většině z nich navíc předejde, takže nikdy nenastanou.) Proto spousta lidí hostingového poskytovatele vymění teprve po nějaké velmi špatné zkušenosti.

To už vás ale neschopnost hostingovky většinou stála nemalé peníze. Navíc při výběru nového providera nejste o moc chytřejší, než předtím. Jediným posunem je poznatek, že vašeho stávajícího můžete z dlouhého seznamu variant vyškrtnout.

Těžko, ale přece

Odhalit kvalitu hostingu je sice skutečně složité, ale některé ukazatele vám přesto mohou pomoci v rozhodování. Plusové body přidělte všem hostingovkám, které mají vlastní datacentrum, 24/7 podporu přímo v datacentru, přistupují k vám individuálně a řešení vám připraví na míru.

Naopak jestli si firma pronajímá prostor v cizím datacentru na druhém konci republiky, než má sídlo, doporučujeme ji rychle vyloučit. Jak vám taky server opraví, kdyby došlo k poruše? Stejně tak pokud jejich podpora funguje jen ve všední den od 9 do 17. Jak známo, bugy a jiné průšvihy se s notorickou pravidelností objevují v sobotu ve 2 ráno. Ideálně před Vánoci. 

Podobně v případě, že se potenciální poskytovatel snaží váš unikátní online projekt nacpat do jednoho ze svých krabicových řešení a o customizaci nechtějí ani slyšet, doporučujeme dát ruce pryč.

Tyto ukazatele můžete využít pro zkrácení seznamu potenciálních providerů. Bohužel to často nestačí k finálnímu rozhodnutí. Kromě toho, jsou i takové firmy, které vám řeknou to, co chcete slyšet. Pro vás tak je velmi těžké určit, co je a není pravda. 

Jak si „osahat“ nehmotnou službu

Hosting je virtuální služba, kterou si nemůžete nijak „osahat“. Proto vám někteří poskytovatelé mohou naslibovat hory doly a pro vás je složité ověřit si, zda jde o realitu nebo plané sliby. Z toho důvodu kromě výše popsaného průzkumu „od stolu“ doporučujeme zajít se podívat na zázemí firmy

Zkoumejte jak vypadá datacentrum, jaké používají záložní prvky i kolik lidí sedí na podpoře. U podpory se zaměřte na to, jestli jde o kované odborníky nebo jsou to už od pohledu náhodní studenti na brigádě. Důležité také je, jak mají řešený monitoring serverů (odhalí problém, ještě než se naplno projeví?). Podle toho všeho budete moci lépe soudit, jak o servery reálně pečují.

Tato taktika vám dále pomůže zúžit výběr hostingovek na ty kvalitnější. Ani tak ještě nemáte vyhráno, protože mnoho věcí stále neodhadnete a mazaným prodejcům se může podařit schovat pár kostlivců do serverových skříní. Přichází tedy řada na indikátor kvality číslo jedna: reference.

Reference, reference, reference

Asi jste už slyšeli, že v realitách rozhodují 3 aspekty: lokalita, lokalita a lokalita. V hostingu jsou to reference. Díky nim totiž spolehlivě odhadnete, jestli daný poskytovatel zvládne poskytnout i složitější řešení, jestli umí infrastrukturu ušít na míru a jestli je vůbec vhodný pro váš typ byznysu.

Zjišťujte, jestli u vašich potenciálních providerů hostují velcí a známí klienti, kteří vyžadují komplexní řešení na míru (jako třeba Pilulka.cz). Pokud ano, jde o skvělý ukazatel, že daná hostingovka zvládne i složité projekty a nebude mít problém řešení uzpůsobit vašim potřebám – ať už je váš byznys velký nebo malý. Pro představu: ve vshosting~ hostujeme jak největší projekty v ČR, které se skládají z clusterů o počtu desítek serverů, tak i vážené klienty s jediným cloud serverem. 

Zároveň se zaměřte na referenční klienty, které mají podobný byznys jako vy. Máte e-shop s oblečením? Pak vás bude zajímat, že hostingovku využívá například Trenýrkárna.cz. Je vaším byznysem digitální agentura? V tom případě chcete hostovat u někoho, kdo má mezi klienty třeba Blueghost. A tak dále.

Důležité je i to, jestli má potenciální poskytovatel hostingu zkušenosti s technologiemi, které ve své aplikaci využíváte. Proto se ptejte i na konkrétní klienty, kteří zvolili stejné technologie jako vy. Využíváte například vysoce zatíženou MySQL databázi a potřebujete někoho, kdo se o ni postará, provede optimalizace a zajistí její provoz v režimu vysoké dostupnosti? To je pro nás denní chleba – máme na starost i o MySQL databáze, které mají objemově terabyty dat!

Ale jak vyloučit firmy, které se neštítí dát si na web kdejaká pěkná loga, aniž by dané firmy byly jejich klienty? Jednoduše: nechte si na vybrané klienty dát kontakt a referenci si ověřte. Seriózní hostingovky s tím nebudu mít problém. Pokud se naopak budou zdráhat, mějte se na pozoru.

Reference v hostingu jednoduše slouží jako pojistka toho, že co vám poskytovatel slibuje, je schopen také dodat.