• e-commerce

7 tipů jak připravit infrastrukturu vašeho e-shopu na sezónu a vytěžit z ní maximum

Autor vshosting~

Je nejvyšší čas začít chystat infrastrukturu vašeho e-shopu na sezónu. Myslete dopředu a připravte se na to, že o vaše zboží bude velký zájem.

Právě teď je nejvyšší čas připravit infrastrukturu na sezónu. Řada e-shopů se soustředí hlavně na marketingové akce, kterými chtějí podpořit prodeje, ale zapomínají na to, že když budou ony marketingové akce úspěšné, jejich e-shop nemusí nápor zákazníků zvládnout. Pokud se začnou připravovat až na podzim, upgrade infrastruktury nemusí stihnout a přijdou o objednávky. Pokud je web pomalý, nebo dokonce spadne, zákazník nakoupí jinde. Myslete dopředu a připravte svůj e-shop na to, že o vaše zboží bude zájem. Kdy jindy předčít konkurenci a vzít jí vítr z plachet? O Vánocích a při Black Friday už jenom sklízejte plody své práce v podobě navýšených objednávek. Co pro to musíte udělat? Tady je 7 nejdůležitějších tipů.

1. Ověřte si kapacitu vašeho řešení

Zeptejte se sami sebe a svých pracovníků, jaká byla minulá sezóna. O kolik se během ní zvedl nápor na vaši infrastrukturu? Důležité je srovnání s průměrným ročním provozem. Jakmile máte toto srovnání, můžete jednoduchou trojčlenkou zhruba vypočítat, jak velký nárůst můžete očekávat letos. Ustojí váš e-shop takový zájem zákazníků? 

Je ale klidně možné, že letos bude vaše hlavní sezóna ještě úspěšnější, proto doporučujeme počítat navíc s cca 20% rezervou výkonu. Poraďte se na toto téma s vaším hostingovým poskytovatelem. Případné navýšení kapacity vašeho hostingového řešení je nejlepší šít přímo na míru, protože v řadě případů nelze výkon navýšit lineárně a závisí také na softwarových technologiích, které váš e-shop využívá.

Pokud už teď víte, že potřebujete poradit, obraťte se na nás na konzultace@vshosting.cz.

2. Zapojte do diskuze marketing

Nečekaně úspěšná marketingová kampaň je sice snem každého e-shopaře, ale jen ve chvíli, že je na ni e-shop připraven. Pokud není, hrozí, že kvůli ní spadne web a peníze za kampaň vylétnou oknem. Proto komunikujte plánované kampaně s hosting providerem v dostatečném předstihu. Obzvláště, pokud plánujete větší kampaň, např. v TV. Mějte připravený plán pro neočekávaně úspěšnou kampaň.

Myslete dopředu, jde o vaši pověst a peníze. A na obou záleží. Připravte si tedy záložní plán pro případ potíží a pouvažujte o prémiovém zálohování databází. Databáze jsou totiž srdcem každého e-shopu.

Pokud vám například najednou přestane databáze fungovat, ať už z důvodu, že ji třeba nepozorný kolega omylem smazal, nebo selhalo diskové pole, objednávky začnou padat do černé díry. Netušíte, co si kdo koupil a za kolik, natož kam mu to máte poslat. Databázi máte sice zálohovanou, ale patrně byla poměrně objemná a její obnova tak může trvat i několik hodin. S prémiovým zálohováním s tzv. “point-in-time recovery” je obnova dat bleskurychlá (i 10x rychlejší než u dumpu!), minimální ztráta dat díky obnově databáze do stavu těsně před selháním. Výsledkem jsou minimální náklady i ušlé tržby.

Kontaktujte nás pro více informací – zálohování umíme ušít na míru vaší databázové technologii.

4. Mějte v záloze plán B, když se něco pokazí

Bez ohledu na to, jak důkladně svou infrastrukturu na sezonu připravíte, vždy může nastat neočekávaný problém. Pro takové případy mějte v záloze disaster recovery plán. Jde o plán obnovy, který slouží zejména k tomu, abyste v krizové situaci o nic nepřišli a přesně věděli, jak postupovat. 

Máte takovou dokumentaci v záloze? Tušíte, jak dlouho by trvala případná obnova dat? Jde o krajní situaci, ale pokud nastane, půjde o hodně. Nejen o pověst vaší společnosti, ale zejména o vaše zisky a data zákazníků. A vy musíte reagovat rychle, efektivně a zachránit maximum.

Podívejte se do našeho návodu, co by disaster recovery plány měly obsahovat.

5. Přejděte na vyhrazené řešení

K vshostingu pravidelně přecházejí klienti ve chvíli, kdy přerostou svoje stávající řešení. Zejména v případě sdílené infrastruktury u webhostingu, nebo VPS začnou narážet na výkonnostní limity. Nejčastěji během návštěvnostních špiček, kdy se řada e-shopů přetahuje o omezený sdílený výkon. 

Typickým příkladem je vánoční sezóna, kdy dochází k největšímu náporu na infrastrukturu e-shopů. Zároveň toto období mezi 1. 9. a 23. 12. představuje pro e-shopaře mnohdy více než polovinu jejich celoročních tržeb, takže si pomalý web nebo dokonce výpadek nemohou dovolit. 

Z naší 15 leté zkušenosti můžeme říct, že pokud jste na webhostingu, nebo jiném sdíleném řešení a očekáváte větší návštěvnost než obvykle, měli byste minimálně zvážit vyhrazené řešení. E-shopařům, kteří rostou a jsou úspěšní, doporučujeme nejpozději několik měsíců před hlavní sezónou přejít na infrastrukturu, kde veškerý výkon bude dedikovaný přímo jim. 

6. Nepodceňte zabezpečení

Bezpečnost je klíčová, ať už jde o ochranu dat nebo dostupnost vašeho e-shopu. V první řadě zabezpečení úzce souvisí s aktualizacemi softwaru, které obsahují bezpečnostní updaty. Proto u managed služeb monitorujeme aktuálnost softwaru a na jeho případné zastarání klienty upozorníme. Po domluvě také provádíme aktualizace operačního systému.

Jako firma, které se daří, můžete také očekávat DDoS útoky – ať už od náhodných hackerů nebo přímo od konkurence. Bohužel k tomu dochází čím dál častěji. Proto doporučujeme zabezpečení nepodceňovat. Ve vshostingu máme vlastní anti DDoS, která naše klienty před podobnými útoky chrání spolehlivě. Nezapomínejte ani na školení zaměstnanců, kteří jsou vaší první linií obrany proti útokům typu phishing.

7. Otestujte kvalitu svého poskytovatele (a případně včas přejděte jinam)

Pro přípravu infrastruktury e-shopu je klíčový spolehlivý partner. Jaké máte zkušenosti s vaším současným poskytovatelem hostingu? Řeší problémy proaktivně a dřív, než nastanou? A jaké jsou zkušenosti jeho jiných klientů. Podívejte se mu na reference

Ve vshostingu věříme, že pokud se něco pokazí, máte mít k dispozici tým seniorních administrátorů a techniků, kteří na problému začnou okamžitě pracovat. I ve 2 ráno, včetně víkendu. Proto takovou kvalitu služeb poskytujeme všem klientům bez rozdílu. Ať už se jedná o velký e-shop s miliardovým obratem, nebo menší e-shop, který teprve začíná.

Rozsáhlejší článek, jak vybrat poskytovatele a nenechat se napálit, je pro vás k přečtení zde.

Pokud vás v článku něco zaujalo a chcete se nezávazně pobavit s našimi odborníky, napište jim na: konzultace@vshosting.cz.